Veelgestelde
VRAGEN
Heb je nog vragen? Bekijk dan onze veelgestelde vragen hieronder of contacteer ons!
1. Waar staat AVEA voor?
Avea staat voor Aandacht Vertrouwen Empathie en Advies.
2. Wat is het doel van Avea Vertrouwenspersonen?
Het doel van Avea Vertrouwenspersonen is het bieden van ondersteuning en hulp aan mensen die te maken hebben met ongewenst gedrag op de werkvloer zoals pesten, seksuele intimidatie, discriminatie, agressie en ander grensoverschrijdend gedrag op het werk.
3. Hoe kan ik contact opnemen met Avea Vertrouwenspersonen?
De vertrouwenspersoon van Avea Vertrouwenspersonen is te bereiken op zijn/haar mobiele
nummer of per mail. Het emailadres is meestal te vinden op de website van je organisatie of
instelling.
4. Kan ik anoniem contact opnemen met een vertrouwenspersoon van Avea?
Ja, bij de vertrouwenspersonen van Avea kun je anoniem terecht. Dit betekent dat jouw identiteit niet bekend wordt gemaakt aan anderen zonder jouw toestemming.
5. Welke diensten biedt Avea Vertrouwenspersonen aan?
Platform van gediplomeerde gecertificeerde vertrouwenspersonen voor MKB,
gezondheidszorg, onderwijs, financiële sector en overige zakelijke dienstverlening als horeca, industrie, transport, logistiek, IT-sector, maar ook voor verenigingen en stichtingen.
By-standerstraining: “Je staat erbij en kijkt ernaar?”
Een korte effectieve workshop hoe te handelen als u getuige bent van ongewenst gedrag op de werkvloer.
Training van 2 uur.
Workshop: “Welcome to Paradise Wonderland”
Het is niet altijd een sprookjesparadijs. Werken met collega’s die heel anders denken en doen dan u. Hoe werken we aan een cultuur waar respect voor “dat andere denken” centraal staat. Waarin iedereen zich veilig voelt?
Workshop 2 dagdelen.
Risico-Inventarisatie & Evaluatie
Om ervoor te zorgen dat uw bedrijf veilig werken waarborgt, stelt de arbeidsinspectie aan elke ondernemer de eis om een gedegen beeld te hebben van de veiligheidssituatie. Dit houdt in dat elke onderneming die medewerkers in dienst heeft verplicht is om een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) uit te voeren. Bij Avea Vertrouwenspersonen kunt u terecht voor professionele ondersteuning bij het opstellen van uw RI&E.
Mediation
Soms dreigt het echt mis te gaan. En lijkt de gang naar een kantonrechter onvermijdelijk. Avea Vertrouwenspersonen helpt u dat te voorkomen. Wij beschikken over MfN-register mediators binnen het Avea-platform.
6. Wie zijn de vertrouwenspersonen bij Avea?
Avea Vertrouwenspersonen beschikt over een team van vertrouwenspersonen. Elke organisatie of instelling heeft een eigen externe vertrouwenspersoon. Avea Vertrouwenspersonen bestaat uit een team van ervaren gediplomeerde professionals.
7. Welke sectoren worden bediend door de Avea Vertrouwenspersonen?
Eigenlijk zijn vertrouwenspersonen nodig in elke organisatie of instelling. Avea Vertrouwenspersonen richt zich met name op het MKB, gezondheidszorg, onderwijs, financiële sector en overige zakelijke dienstverlening als horeca, industrie, transport, logistiek, IT-sector, maar ook verenigingen en stichtingen.
8. Is de dienstverlening van Avea Vertrouwenspersonen vertrouwelijk?
De dienstverlening van een vertrouwenspersoon is vertrouwelijk. Dit betekent dat alles wat
besproken wordt tussen jou en de vertrouwenspersoon privé blijft. je informatie zal ook niet
gedeeld worden zonder jouw toestemming, tenzij er sprake is van een wettelijke plicht om dit
te doen (bijvoorbeeld bij levensgevaar).
9. Hoe lang duurt een consultatiegesprek bij Avea Vertrouwenspersonen gemiddeld?
Het consultgesprek met een vertrouwenspersoon duurt gemiddeld ongeveer 45 minuten.
Maar het kan voorkomen dat een consultgesprek langer duurt dan gepland, afhankelijk van
de situatie en behoeften van de cliënt.
10. Biedt Avea Vertrouwenspersonen ook trainingen of workshops aan?
Ja, we bieden workshops en trainingen op het gebied van onder andere vertrouwelijkheid,
communicatievaardigheden en conflicthantering.
11. Wordt de dienstverlening van Avea Vertrouwenspersonen vergoed door bedrijven?
In veel gevallen worden de diensten van een interne of externe vertrouwenspersoon
kosteloos aangeboden door het bedrijf. Het kan echter per organisatie verschillen of hier
kosten aan verbonden zijn.
12. Wat zijn de stappen die ik moet nemen als ik de diensten van Avea
Vertrouwenspersonen wil gebruiken?
Raadpleeg de website van je organisatie, bedrijf of instelling voor informatie over wie de
vertrouwenspersoon is en hoe je deze kunt bereiken. Neem dan contact op met de vertrouwenspersoon en plan een afspraak in. Tijdens het gesprek kun je je verhaal doen, vragen stellen en advies krijgen. De vertrouwenspersoon zal naar je luisteren en samen met jou mogelijke vervolgstappen bespreken. En na het gesprek kun jij zelf beslissen welke vervolgstappen je wilt nemen. De vertrouwenspersoon kan hierin adviseren en ondersteuning bieden.
13. Wat als mijn werknemers huiverig zijn om meldingen te maken bij een
vertrouwenspersoon?
Zorg ervoor dat ze weten dat hun veiligheid en welzijn belangrijk voor je is, en dat ze altijd anoniem melding kunnen maken. Communiceer regelmatig over de rol en beschikbaarheid van de vertrouwenspersoon via verschillende communicatiekanalen zoals intranet, nieuwsbrieven en informatiebijeenkomsten. Laat zien dat het maken van meldingen niet nadelig zal zijn voor de loopbaanontwikkeling van werknemers.
CONTACT
Kantoor
Seigermolenweg 1
7587 AD, De Lutte
E-mail
info@avea-vp.nl (algemeen)
Telefoon
+31 (85) 7731960 (kantoor)

aangesloten bij:
Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen!
Laat hieronder jouw e-mail achter voor onze nieuwsbrief.